Církevní správa v Čechách na přelomu 17. a 18. století
 
                        Po porážce stavovského povstání a likvidaci nekatolických konfesí musela katolická církev zajistit duchovní správu v celých Čechách. Na jejich území se nalézala pražská arcidiecéze, která zahrnovala také Kladsko a Lužici, naopak k ní nepatřilo Chebsko. Pražský arcibiskup kardinál Arnošt Vojtěch Harrach (1598–1667) byl nucen přistoupit k reorganizaci a zpřehlednění církevní správy v Čechách. Prvním krokem bylo ustavení vikariátů, které se staly středním článkem mezi arcibiskupem a jeho úřadem (konzistoří) a jednotlivými faráři. Další reformou bylo vytvoření nových biskupství – litoměřického (1655) a královéhradeckého (1664).
                                                               
                        
                        Kadinál Arnošt Vojtěch Harrach (1598–1667). Wikimedia Commons, dostupné zde, [cit. 26.12.2020]  
                        Literatura
                        Krasl, F.: Arnošt hrabě Harrach, kardinál sv. církve římské a kníže, arcibiskup pražský. Historicko-kritické vypsání náboženských poměrů v Čechách od roku 1623–1667.   Praha 1886, s. 421–434; 
 Podlaha, A.: Dějiny arcidiecéze pražské od konce století XVII. do počátku století XIX. Díl I. Doba arcibiskupa Jana Josefa hraběte Breunera (1694–1710).   Praha 1917, s. 31–142; 
 Čáňová, E.: Vývoj správy pražské arcidiecéze v době násilné rekatolizace Čech (1620–1671), SAP  35, 1985, č. 2, s. 486–557; 
 Janák, J. – Hledíková, Z.: Dějiny správy v českých zemích do roku 1945.   Praha 1989, s. 224–226; 
 Maur, E.: Problémy farní organizace pobělohorských Čech. In: Hledíková, Z. (ed.): Traditio et cultus. Miscellanea historica bohemica Miloslao Vlk, archiepiscopo Pragensi, ab eius collegis amicisque ad annum sexagesimum dedicata.   Praha 1993, s. 163–176; 
 Semotanová, E. ‒ Cajthaml, J. a kol.: Akademický atlas českých dějin.   Praha 2014, 2. akt. vydání 2016.
                        
                        
                            
 
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons BY-NC-ND 4.0
                        
                     
                    
          
                        Církevní správa na Moravě a ve Slezsku na přelomu 17. a 18. století
 
                        V pobělohorském období vyvstala nutnost obnovy a reorganizace farní sítě na Moravě a ve Slezsku. Olomoucký biskup Karel z Lichtenštejna-Kastelkornu (1664–1695) zvýšil počet stávajících děkanátů rozdělením některých z nich na menší obvody. K roku 1677 se území diecéze dělilo na čtyři arcijáhenství (brněnské, olomoucké, opavské a znojemské), 39 děkanství a 634 far. Rozdělení obvodů velkých farností a děkanství probíhalo za biskupa kardinála Ferdinanda Julia Troyera (1745–1758). V roce 1777 bylo olomoucké biskupství povýšeno na arcibiskupství, na části jeho území současně vzniklo brněnské biskupství. V roce 1782 byla arcijáhenství v olomoucké arcidiecézi zrušena a nahrazena arcikněžstvími. Pro území tzv. rakouského Slezska náležejícího do vratislavské diecéze byl vytvořen úřad generálního vikáře, kterému podléhaly dva komisariáty (těšínský a niský, zřízeny 1744), členící se dále na arcikněžství (děkanáty).
                                                               
                        
                        Olomoucký biskup Karel z Lichtenštejna-Kastelkornu (1664–1695). Wikimedia Commons, dostupné zde, [cit. 26.12.2020]  
                        Literatura
                        Válka, J.: Morava reformace, renesance a baroka. In: Dějiny Moravy 2.   Brno 1996, s. 48–60, 151–166 (rekonstrukční mapa J. Oppeltové); 
 Válová, K.: Curia episcopalis Olomucensis v raném novověku.   Olomouc 2002, s. 22–33; 
 Zuber, R.: Osudy moravské církve v 18. století. I. díl.   Praha 1987, s. 46–48, 183–188; II. díl.   Olomouc 2003; 
 Cekota, V.: Farní organizace na Moravě v 18. století. In: Vývoj církevní správy na Moravě (XXVII. Mikulovské sympozium 2002).   Brno 2003, s. 133–139; 
 Kouřil, M.: Přehled dějin církevní správy na Moravě od husitství do josefínských reforem. In: Vývoj církevní správy na Moravě (XXVII. Mikulovské sympozium 2002).   Brno 2003, s. 21–30; 
 Zlámal, B.: Příručka českých církevních dějin. V. díl.   Olomouc 2008, s. 44–48, 281–284; 
 Semotanová, E. ‒ Cajthaml, J. a kol.: Akademický atlas českých dějin.   Praha 2014, 2. akt. vydání 2016.
                        
                        
                            
 
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons BY-NC-ND 4.0
                        
                     
                    
          
                        Toleranční sbory
 
                        Po vyhlášení tolerančního patentu se dosud tajní nekatolíci mohli veřejně přihlásit k augšpurskému nebo helvétskému vyznání. V oblastech s větší koncentrací se záhy snažili založit si sbory a získat své kazatele a učitele. První vlna zakládání sborů proběhla v letech 1782–1784, další sbory vznikaly do roku 1789. Některé z těchto sborů záhy opět zanikly nebo bylo jejich sídlo přemístěno. Drtivá většina z nich se však přes těžké začátky stala základem podoby obou evangelických konfesí na celé 19. století. Největší koncentrace tolerančních sborů byla v Polabí, ve východních Čechách, na Vysočině a na Valašsku.
                                                               
                        
                        Toleranční modlitebna v Daňkovicích. Wikimedia Commons, Ben Skála, dostupné zde, [cit. 26.12.2020].  
                        Literatura
                        Evangelíci v rané toleranční době v Čechách a na Moravě 1–8.   Praha 1995; 
Melmuková, E.: Patent zvaný toleranční.   Praha 1999; 
Nešpor, Z. R.: Institucionální hranice českého tajného nekatolictví a počátků tolerančního protestantismu. In: Týž (ed.): Čeští nekatolíci v 18. století. Mezi pronásledováním a náboženskou tolerancí.   Ústí nad Labem 2007, s. 84–111; 
Semotanová, E. ‒ Cajthaml, J. a kol.: Akademický atlas českých dějin.   Praha 2014, 2. akt. vydání 2016.
                        
                        
                            
 
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons BY-NC-ND 4.0
                        
                     
                    
          
                        Církevní správa v Čechách, na Moravě a ve Slezsku v roce 1715
 
                        Mapa zachycuje stav církevní správy v roce 1715, tedy krátce po reorganizaci krajské správy v Čechách (1714), a představuje pomyslný střed ve vývoji katolické církevní správy mezi zřízením litoměřické (1655) a královehradecké (1664) diecéze v Čechách a josefínskými reformami. Zejména v Čechách názorně ukazuje praxi, kdy se sídla vikariátů, a tudíž i jejich názvy měnily podle příslušné farnosti, jejíž správce byl ustanoven vikářem. Ke změnám rozsahu a vymezení vikariátů však docházelo poměrně málo a souvisely se vznikem nových farností.
    
                        
                        Maxmilián Rudolf Schleinitz (1605–1675), první litoměřický biskup. Wikimedia Commons, dostupné zde, [cit. 26.12.2020].  
                        
                        Mapa františkánských klášterů v českých zemích z roku 1737. Fond Mapové sbírky HÚ AV ČR, sig. MAP A 37.  Prohlédnout mapu
                                        
                        Literatura
                        Wolny, G.: Kirchliche Topographie von Mähren. I.–II.   Brno 1855–1863; 
Borový, K.: Dějiny diecése Pražské  Praha, 1874; 
Seifert, A.: Die Leitmeritzer Diözese nach ihren geschichtlichen, kirchlichen und topographischen Beziehungen, mit einer Landkarte der Diöcese.   Saaz 1899; 
Podlaha, A.: Posvátná místa Království českého I–VII.   Praha 1907, 1908, 1909, 1910, 1911, 1912, 1913; 
Hrubý, V.: Královéhradecká diecéze.   Hradec Králové 1994; 
Macek, J.: Biskupství litoměřické.   Kostelní Vydří 2005; 
Šůla, J.: Správní vývoj římskokatolické církve a jejích institucí na území stávajícího královéhradeckého okresu (ke dni 30. června 2000). In: Královéhradecko  2. Hradec Králové 2005, s. 101–171; 
Semotanová, E. ‒ Cajthaml, J. a kol.: Akademický atlas českých dějin.   Praha 2014, 2. akt. vydání 2016.
                        
                        
                            
 
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons BY-NC-ND 4.0
                        
                     
                    
          
                        Vývoj církevní organizace v českých zemích (1777–1918)
 
                        Za vlády Marie Terezie a Josefa II. došlo především z ekonomických důvodů k zintenzivnění státního vlivu na církevní záležitosti. S tím souvisela i snaha o maximální účelnost církevní správy. V roce 1777 bylo olomoucké biskupství povýšeno na arcibiskupství a současně vzniklo biskupství v Brně. V roce 1785 bylo založeno biskupství v Českých Budějovicích a zároveň byla územně rozšířena již stávající biskupství v Litoměřicích a Hradci Králové. Roku 1808 se stalo součástí pražské arcidiecéze Chebsko. Úvahy o založení nových diecézí v druhé polovině 19. století byly motivovány především nacionálními důvody, z tohoto důvodu nenašly podporu u papeže. Podoba církevní organizace českých zemí se tak až do zániku habsburské monarchie nezměnila.
    
                        
                        Církevní mapa Království českého Františka Kristiána Plodka z roku 1888 (měřítko 1 : 200 000), která poskytuje celkový přehled o české církevní provincii. Mapová sbírka HÚ AV ČR.  Prohlédnout mapu
                                        
                        
                        Mapa Královéhradecké diecéze s vedutami měst v regionu Antonína Jana Venuta z roku 1790 (měřítko cca 1 : 200 000). Jedna z mála dochovaných map církevně správních celků, která ovšem zachycuje až stav po reformách Josefa II. Mapová sbírka HÚ AV ČR.  Prohlédnout mapu
                                        
                        
                        Církevní mapa arcibiskupství Pražského Františka Kristiána Plodka z roku 1891 (měřítko 1 : 200 000), v níž je možné díky podrobnému zakreslení vikariátů srovnávat jejich hranice s hranicemi tehdejších hejtmanství, soudních okresů apod. Mapová sbírka HÚ AV ČR.  Prohlédnout mapu
                                        
                        Literatura
                        Boháč, Z.: Vývoj diecézní organizace českých zemí. In: Hledíková, Z. (ed.): Traditio et cultus. Miscellanea historica Bohemica Miloslao Vlk archiepiscopo Pragensi ab eius collegis amicisque ad annum sexagesimum dedicata.   Praha 1993, s. 21–35; 
Boháč, Z.: Mapy k územnímu vývoji české a moravské církevní provincie. Historická geografie  28, 1995, s. 183–191; 
Boháč, Z.: Atlas církevních dějin českých zemí 1918–1999.   Kostelní Vydří 1999; 
Huber, K. A.: Bistumplane für Böhmen im 19. und 20. Jahrhundert. In: Bahlcke, J. – Grulich, R. (eds.): Kurt Augustinus Huber. Katholische Kirche und Kultur in Böhmen. Ausgewählte Abhandlungen.   Münster 2005, s. 163–224; 
Semotanová, E. ‒ Cajthaml, J. a kol.: Akademický atlas českých dějin.   Praha 2014, 2. akt. vydání 2016.
                        
                        
                            
 
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons BY-NC-ND 4.0
                        
                     
                    
          
                         
                        
                    
                        
            
                        Literatura
                        
                        
                        
                            
 
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons BY-NC-ND 4.0
                        
                     
                 
             
        
            
                
                    Víra a náboženství
                    Náboženství je vedle jazyka vnímáno jako jeden z klíčových prvků kulturní různorodosti světa. Bývá definováno výrazem životní zkušenosti a s ní spojeným chováním a jednáním, které jsou založeny na víře v existenci boha či bohů, symbolů něčeho transcendentního. Náboženství silně ovlivňuje světonázorový systém, hodnotový žebříček lidí i politický, demografický a socioekonomický vývoj regionů. Právě proto sehrálo v historii lidstva a národů poněkud rozporuplnou úlohu, když stálo u zrodu řady střetů a konfliktů. Žádné náboženství totiž neexistuje v izolaci od ostatních. Nicméně všechna náboženství obsahují potenciál jak k legitimizaci násilí, tak pro mírové soužití.
 
Evropský prostor a v rámci něj české země se prakticky od antiky staly díky své geopolitické poloze a kulturní rozmanitosti prostorem setkávání a fragmentarizace náboženských a ideových postojů. To vedlo ke vzniku celé řady reformních církevních hnutí a k působení menšinových náboženských směrů, jak dokládají mapy v části věnované náboženskému vyznání.
České země jsou tradičně spjaty s působením a dominancí římskokatolické církve, proto je předmětem zájmu části zaměřené na církevní správu právě její vývoj. Navíc se v proměnách této církevní správy odráží i vývoj sídelní struktury a významu jednotlivých regionálních středisek kultury.
 
Součástí všech světových náboženství je pak putování na posvátná místa jednak jako doklad propojení času, prostoru a víry, jednak jako součást žité kulturní tradice. Některá z těchto míst jsou však hojněji vyhledávána, a zasloužila si tak označení „poutní“. Nelze ovšem ani opomenout jejich významnou roli v kulturní krajině, v níž se často právě sakrální objekty stávají svědky života komunity, a to i v čase, kdy už původní sídlo zaniklo. Mapy jsou proto věnovány právě poutním místům.
                    
                    Jan D. Bláha
                    
                    Podkapitoly:
                        
                    
                    
                    Františkánské kláštery v českých zemích z roku 1737. Mapová sbírka, Historický ústav AV ČR. Prohlédnout mapu
                    
                    
                        Autoři
                        historici: Kateřina Bobková-Valentová, Jaroslav Boubín, Miroslav Herold, Eva Chodějovská, Dalibor Janiš, Pavel Kůrka, Jiří Mikulec, Eva Semotanová, Jaroslav Šebek
                                    geografové: Jan D. Bláha, Tomáš Burda, Zdeněk Kučera, Silvie R. Kučerová
 
                                    kartografové: Petra Jílková, Jan D. Bláha, Jiří Cajthaml, Tomáš Janata, Pavel Seemann
 
                                    digitální atlas: Tomáš Janata, Petra Jílková, Jiří Krejčí, Jitka Močičková, Eva Semotanová
                                    kolektiv autorů
                        Literatura
                        Boháč, Z.: Atlas církevních dějin českých zemí 1918–1999.   Kostelní Vydří 1999;
                        Bowker, J. (ed.): The Oxford dictionary of world religions.   Oxford 1999;
                        Lane, T.: Dějiny křesťanského myšlení.   Praha 1999;
                        Lužný, D.: Posvátná země – místo náboženského soužití nebo konfliktů?, Geografické rozhledy  29, č. 3, 2020, s. 16–19;
                        Schulze Wessel, M. – Zückert, M. (eds.): Handbuch der Religions- und Kirchengeschichte der böhmischen Länder und Tschechiens im 20. Jahrhundert.   München 2009;
                        Suchánek, D. – Drška, V.: Církevní dějiny. Novověk.   Praha 2018.
                        
                        Odkazy
                        Centrum pro výzkum v kulturní a historické geografii, dostupné z http://web.natur.cuni.cz/ksgrrsek/kuhig/, [ověřeno 20. 3. 2020].;
                        Církevní turistika – poutní místa, dostupné z https://www.cirkevnituristika.cz/poutni-mista/, [ověřeno 20. 3. 2020].;
                        Poutní místa na Moravě a ve Slezsku, dostupné z http://poutni.ado.cz/, [ověřeno 20. 3. 2020].
                        
                     
                 
                
																								
                    
                    
    
                    
                    
    
                    
                        
                            Český stát a Evropa ve 20. století                                             
                          
                         
                     
                    
    
                    
                    
    
                    
                    
    
                    
                        
                            Historické mezníky, etapy a činy                                             
                          
                         
                     
                    
    
                    
                        
                            Válečné konflikty a jejich důsledky